SEMOGA ANDA MENDAPAT SEDIKIT ILMU DAN MANFAAT




"Selamat datang ke wilayah aku. Wilayah aku ni direka cipta secara cuba jaya atau 'trial and error' serta tunjuk ajar rakan-rakan. Dengan penulisan dan pengisian yang serba ringkas, semoga anda memperolehi sedikit manfaat melalui wilayah aku ni."















Isnin, November 29, 2010

NOTA PADAT HBHE2103-PROGRAM BERSEPADU SEKOLAH SIHAT

PROGRAM KESIHATAN SEKOLAH


• tujuan - menyatupadukan dan menyelaras semua aktiviti berkaitan kesihatan sekolah mampu meningkatkan taraf kesihatan warga sekolah.

• program terancang dan bersepadu, fleksibel, inovatif dan kreatif berlandaskan keperluan semasa

• Enam teras utama PBSS

- Polisi Kesihatan Sekolah,

- Persekitaran Fizikal Sekolah,

- Persekitaran Sosial Sekolah,

- Penglibatan Komuniti,

- Kemahiran Kesihatan Diri,

- Perkhidmatan Kesihatan Sekolah.

• Kerjasama sekolah dgn masyarakat

- tujuan untuk mengintegrasikan aktiviti-aktiviti kesihatan sekolah dan masyarakat.

• satu proses dua hala - sekolah dan masyarakat memikul tanggungjawab bersama untuk mengawasi dan mempertingkatkan lagi status/taraf kesihatan kanak-kanak.

• sumbangan terhadap masyarakat dan sebaliknya,

• menilai status kesihatan murid,

- memberi khidmat rawatan dan rujukan,

- memberi bimbingan dan kaunseling,

- memberi penjagaan rawatan/kecemasan,

- mencegah dan mengawal kejadian penyakit mendiagnosis

- membantu penempatan kanak-kanak berkeperluan khas.

• pogram berkaitan kesihatan

- Perkhidmatan Kesihatan Sekolah,

- Perkhidmatan Pergigian,

- Rancangan Makanan Tambahan (RMT),

- Program Susu Sekolah (PSS),

- Pendidikan Pencegahan Denggi,

- menjadikan sekolah kawasan larangan merokok,

- menyediakan pertolongan cemas dan bilik khas kesihatan

- mengadakan program bebas dadah

- kempen cara hidup sihat.





PERLAKSANAAN PBSS

• sejak tahun 1967 - bertujuan melahirkan pelajar dan masyarakat sekolah yang sihat dan produktif.

• meliputi semua kegiatan dan amalan yang direka untuk mempertahankan, menggalakkan dan menjaga kesihatan optima murid-murid,

- untuk menggalakkan keadaan hidup sihat di sekolah

- untuk membina pengetahuan, sikap dan kebiasaan yang diingini, mengenai kesihatan.

• ditakrifkan sebagai jumlah pengalaman sama ada di sekolah atau di mana-mana yang mempengaruhi pengetahuan, sikap dan amalan seseorang murid dalam perkara-perkara yang berkaitan dengan kesihatan.





RAWATAN PERTOLONGAN CEMAS

* adalah bantuan permulaan atau rawatan pertama

- diberi kepada seseorang yang tercedera dalam suatu kemalangan atau sakit secara mengejut sebelum mendapat rawatan daripada pengamal perubatan yang bertauliah.

* diberikan kepada mangsa dapat mengurangkan kesakitan, mencegah kecederaan daripada menjadi lebih serius dan dapat menyelamatkan nyawa mangsa.

* Kecederaan fraktur boleh dibantu dengan melakukan prosedur R.I.C.E merehatkan/menenangkan mangsa (rest),

- mendemah bahagian yang tercedera (ice),

- melakukan tuaman pada bahagian tercedera (compression)

- meninggikan bahagian yang tercedera (elevation).

* Mangsa kecederaan yang mengalami tersekat pernafasan boleh dibantu dengan prosedur E.A.R iaitu meninggikan (elevation) bahagian atas laluan udara (airway) supaya laluan udara tidak tersekat dan memberikan mangsa bernafas dengan sempurna (resuscitation).

* perlu diberikan perhatian semasa memberikan pertolongan cemas ialah:

(i) Bertindak dengan segera,.

(ii) Dilarang mengerakkan mangsa yang mengalami kecederaan leher atau belakang

(iii) Memastikan seseorang ditugaskan untuk menghubungi ambulans dan doktor sewaktu anda sedang memberikan pertolongan cemas.

(iv) Dilarang menarik pakaian mangsa yang lukanya terbakar.

(v) Menenangkan mangsa.

(vi) Pastikan mangsa yang tidak sedarkan diri tidak dipaksa untuk mengambil sebarang cecair.





PERKHIDMATAN KESIHATAN SEKOLAH

• dijalankan secara kerjasama antara kakitangan kesihatan, pergigian dan pihak sekolah. membina kesedaran dan kefahaman warga sekolah kepentingan penjagaan kesihatan

• Pengesanan masalah kesihatan, merawat dan merujuk kes.

• Aktiviti pencegahan dan pengawalan penyakit

• Ibu bapa seharusnya memberi kerjasama dengan memberi maklumat kesihatan yang tepat tentang anak mereka

memberi kebenaran untuk pemeriksaan serta imunisasi.

• Kerjasama yang telah terjalin di antara kedua-dua pihak kesihatan dan pendidikan membantu meningkatkan tahap kesihatan murid dan masyarakat amnya.

• Kajian oleh pihak WHO - 5 juta kanak-kanak dari kalangan bayi hinggalah yang berumur 14 tahun meninggal dunia setiap tahun di negara membangun akibat penyakit-penyakit yang bersangkutan dengan persekitaran mereka.

• Kekotoran alam sekitar melalui pembuangan sampah terutama di kawasan perumahan dan projek terbengkalai telah disifatkan sebagai ’mesra aedes’.

- Pencemaran udara bentuk baru menyebabkan seperti penghasilan kimiaberbahaya dioksin, furan dan sebagainya.





RANCANGAN KESIHATAN SEKOLAH

• menggunakan pendekatan 'holistic' dan bersepadu untuk memastikan generasi akan datang mempunyai tahap kesihatan yang tinggi

• Kejayaan rancangan kesihatan banyak bergantung kepada apa yang dirancang untuk murid-murid.

• rasional rancangan ini diwujudkan adalah kerana terdapat beberapa keadaan morbiditi yang didapati tinggi dalam kalangan murid-murid sekolah

- malnutrisi,

- karies gigi,

- jangkitan cacing,

- masalah penglihatan,

• 20 peratus jumlah penduduk terdiri daripada masih di bangku sekolah. peningkatan kesihatan di sekolah merupakan faktor penting dalam kemajuan masyarakat.

• Dari sudut pembangunan, murid merupakan agen perubahan, mereka lebih mudah menerima sesuatu pengetahuan atau perubahan.

- Mereka boleh mempengaruhi ahli keluarga mereka. Murid sekolah sebagai ”captive audience”,

• Sekolah ialah sumber yang besar dari segi kemudahan, tenaga manusia dan sebagai pusat pendidikan atau agen perubahan dalam masyarakat.

• RKS berasaskan konsep kesihatan yang menyeluruh yang merangkumi kesihatan fizikal, mental, emosi, sosial dan rohani.





RANCANGAN MAKANAN TAMBAHAN (RMT)

• Murid- sebagai salah satu agen perubahan. kanak-kanak lebih mudah menerima sesuatu pengetahuan/pendapat daripada orang dewasa. diharapkan perubahan sikap dan amalan kesihatan akan dapat mempengaruhi ibu bapa, adik beradik dan rakan sebaya mereka melalui pergaulan harian mereka.

• Matlamat Pendidikan Kesihatan adalah untuk membentuk sikap dan perlakuan yang positif terhadap kesihatan. lebih mudah dan berkesan jika kita "melentur buluh biarlah dari rebungnya" sebelum mereka dipengaruhi oleh sikap dan amalan kesihatan yang negatif dan yang tidak diingini.

• Sekolah mempunyai sumber yang besar dari segi kemudahan, tenaga manusia yang boleh digembelingkan dijadikan agen perubahan dalam masyarakat.

• Sebagai sebuah institusi membolehkan murid-murid mendapat pendidikan dan menghabiskan masa kira-kira 6-10 jam sehari,

- persekitaran sekolah hendaklah dipastikan supaya sentiasa dalam keadaan selamat, bersih, selesa

dan indah.

• Kerjasama antara sekolah dengan masyarakat bertujuan untuk mengintegrasikan aktiviti-aktiviti kesihatan sekolah dan kesihatan masyarakat.

- Ianya merupakan satu proses dua hala di mana kedua-dua sekolah dan masyarakat memikul tanggungjawab bersama untuk mengawasi dan mempertingkatkan lagi status/taraf kesihatan kanak-kanak.





AMALAN KEBERSIHAN SEKOLAH

• perintis berjaya dilaksanakan. Aktiviti dan program yang dijalankan boleh diperbaiki dan dipertingkatkan lagi di masa akan datang

• Kerjasama yang diberikan oleh agensi kerajaan yang berkaitan sangat dihargai dan merupakan satu faktor program berjaya dilaksanakan.

• satu bentuk kerjasama antara warga sekolah, ibu bapa, agensi-agensi kerajaan dan bukan kerajaan serta ahli masyarakat lain bagi meningkatkan tahap kesihatan

* Penglibatan masyarakat adalah dalam pelbagai bentuk memberi sumbangan kewangan, tenaga kepakaran atau pun bahan-bahan yang boleh digunakan pihak sekolah.

* boleh memberi dorongan dan sokongan moral kepada murid serta menjadi ‘├érole-model’ yang baik.





PEMANTAUAN DAN PENILAIAN

• Program Amalan Kebersihan sekolah melibatkan semua ahli komuniti sekolah untuk bekerjasama menyediakan murid-murid untuk meningkat dan melindungi kesihatan

mereka.

* Program yang dijalankan meliputi kurikulum kesihatan formal dan tidak formal; mewujudkan persekitaran sekolah yang bersih dan selamat.

• Penyediaan perkhidmatan-perkhidmatan kesihatan dan penglibatan ibu bapa dan komuniti dalam usaha peningkatan kesihatan.

• Pelaksanaan aktiviti atau program kesihatan mengikut keperluan dan sumber yang sedia ada di sekolah ialah sebahagian dari ciri-ciri HPS yang sedang dilaksanakan

2 ulasan:

  1. Nota cikgu ni memang membantu, nak harap baca buku, belom tentu lagi...Terima kasih cikgu.

    BalasPadam
  2. Thanks...sgt2 membantu...tq cikgu! :D

    BalasPadam