SEMOGA ANDA MENDAPAT SEDIKIT ILMU DAN MANFAAT




"Selamat datang ke wilayah aku. Wilayah aku ni direka cipta secara cuba jaya atau 'trial and error' serta tunjuk ajar rakan-rakan. Dengan penulisan dan pengisian yang serba ringkas, semoga anda memperolehi sedikit manfaat melalui wilayah aku ni."















Jumaat, Mei 27, 2011

TNB..SATU KEMUSYKILAN

Rasanya hampir semua kediaman di Malaysia mempunyai bekalan elektrik. Dan satu-satunya pembekal tenaga elektrik di Malaysia dimonopoli oleh Tenaga Nasional Berhad (TNB). Dulu orang panggil LLN atau Lembaga Letrik Negara.

Setiap kediaman mesti bayar RM 150.00 sebagai deposit untuk memasukkan bekalan elektrik. Duit RM 150.00 akan dipulangkan sekiranya individu tersebut memotong bekalan elektrik di rumahnya (sekiranya berpindah).Yang aku musykil, bagi individu yang tinggal di kediaman/rumah sendiri. Individu ni konfem tak kan pindah lagi. Ye la, dah duduk di rumah sendiri buat apa nak pindah. Bukannya menyewa atau tinggal di kuarters. Jadi individu yang tinggal di rumah sendiri ni sampai bila-bila pun tak kan dapat balik duit RM 150.00. Sekiranya bil elektrik tak dijelaskan, TNB akan memotong bekalan. Bukan ke sepatutnya TNB tolak je duit deposit yang RM 150.00? Nama pun deposit.

Jadi berapa RM TNB buat duit atas angin? Penduduk Malaysia ada 27 juta. Katakanlah cuma 80% yang tinggal di rumah sendiri, bakinya tinggal di rumah sewa@kuarters, maknanya TNB akan dapat RM ???. Kira lah sendiri.. Tapi jumlahnya wow jugak la.. Tapi tu pun masih nak naikkan tarif elektrik.