SEMOGA ANDA MENDAPAT SEDIKIT ILMU DAN MANFAAT




"Selamat datang ke wilayah aku. Wilayah aku ni direka cipta secara cuba jaya atau 'trial and error' serta tunjuk ajar rakan-rakan. Dengan penulisan dan pengisian yang serba ringkas, semoga anda memperolehi sedikit manfaat melalui wilayah aku ni."















Ahad, Januari 09, 2011

ILLUSI / FISIOLOGI


 
Baca dengan kuat teks dalam segitiga di bawah:




Saya pasti, ramai di antara kamu akan membaca teks tersebut seperti berikut : "A Bird In The Bush.."
Dan jika betuk apa yang kamu baca seperti mana yang saya sebutkan, kamu gagal melihat dan mengesan perkataan THE is repeated twice!

Tak percaya?? Maaf, cuba kamu baca sekali lagi..

Seterusnya, mari kita bermain dengan beberapa patah perkataan. Kita mulakan dengan:

 


Apa yang kamu nampak?

Dalam warna hitam, kamu boleh membaca perkataan GOOD. Manakala dalam warna putih, tertera perkataan EVIL (di dalam setiap huruf hitam adalah huruf putih).

Sekarang, apa yang kamu lihat?




Pada permulaan, kamu mungkin tidak dapat melihatnya.
Tetapi warna putih kelihatan perkataan OPTICAL, sementara landskap biru pula perkataan ILLUSION.
Ajaib?

Sekarang apa pula yang kamu lihat?

Ini ialah trick secara terang atau secara langsung. Perkataan TEACH direflek dan dipantul menjadi LEARN.

Akhir sekali, apa yang kamu nampak dalam perkataan di bawah?


Pasti kamu dapat membaca perkataan ME dalam warna coklat. Tapi...

Bila kamu perhatikan betul-betul perkataan ME, kamu akan dapat melihat perkataan YOU.

Selamat mencuba...







Tiada ulasan:

Catat Ulasan