SEMOGA ANDA MENDAPAT SEDIKIT ILMU DAN MANFAAT




"Selamat datang ke wilayah aku. Wilayah aku ni direka cipta secara cuba jaya atau 'trial and error' serta tunjuk ajar rakan-rakan. Dengan penulisan dan pengisian yang serba ringkas, semoga anda memperolehi sedikit manfaat melalui wilayah aku ni."















Selasa, Mac 22, 2011

HARGAI TUBUH ANDA

Cara paling asas untuk menghargai anggota tubuh ialah dengan mengenali setiap bahagian anggota itu sendiri. Setiap bahagian anggota tubuh kita memerlukan cara penjagaan dan pemuliharaan yang berbeza. Cara penjagaan meliputi dalaman dan luaran (Rajah 1.2).
Rajah 1.2: Cara-cara penjagaan tubuh badan

Kita juga harus menjaga anggota tubuh badan daripada tercedera. Kementerian Kesihatan Malaysia melalui “Kempen Cara Hidup Sihat 1999: Promosi Keselamatan dan Pencegahan Kecederaan” menyeru kita mengambil langkah keselamatan di dalam dan luar rumah. Kita perlu memastikan peralatan dalam rumah disimpan ditempat yang selamat. Kita juga memerlukan taman permainan yang selamat untuk mengelak kecederaan. Aktiviti berisiko seperti menunggang motosikal secara berbahaya atau mendedahkan seseorang kepada kecederaan. Jika kita menghargai anggota tubuh badan, kita perlu menjauhi aktiviti berbahaya.

Sumber: Modul HBHE2203 OUM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan