PEMBESTARIAN PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN BAHASA MELAYU
Tahukah anda, sewaktu melancarkan Wawasan 2020 pada Februari 1991, Perdana Menteri Malaysia ke-4 Tun Dr. Mahathir bin Muhamad, menyatakan bahawa untuk menjadi sebuah negara maju, kita perlu menggunakan kekuatan akal? Oleh itu, untuk mencapai hasrat Wawasan 2020 tersebut sistem pendidikan negara perlu diubah sesuai dengan peredaran masa dan tuntutan zaman. Sewaktu melancarkan Koridor Raya Multimedia pada 1 Ogos 1996 beliau menegaskan dengan memetik :
Sekolah Bestari merupakan salah satu daripada tujuh Aplikasi Perdana Koridor Raya Multimedia (1997, 2003 dan 2005) yang terdiri daripada Kad Pintar Serba Guna, Sekolah Bestari, Teleperubatan, Kerajaan Elektronik Jaringan Pengilangan Sedunia, Pemasaran Tanpa Sempadan serta Kelompok R & D. Koridor Raya Multimedia (rujuk Rajah 1.4) disambung kepada Global Information Superhighway bertujuan untuk:
Rajah 1.4: Koridor Raya Multimedia 2005
(Dipetik dan diubahsuai daripada Modul Pengurusan Pembelajaran Bestari, Bahagian Pendidikan Guru, Kementerian Pelajaran Malaysia, 2006)
Projek Rintis Sekolah Bestari bermula pada tahun 1999 hingga 2002 sebanyak 87 buah sekolah. Peluasan Projek Sekolah Bestari dikembangkan kepada 10,000 sekolah bermula tahun 2002 hingga 2010 di bawah Program PemBestarian Sekolah dalam Rancangan Malaysia Ke-8 (RMK8) dan Ke- 9 (RMK9) . Pencapaian Projek Rintis Sekolah Bestari di bawah kelolaan Kementerian Pelajaran Malaysia dapat dilihat dalam rajah di bawah.
Rajah 1.5: Pencapaian Projek Rintis Sekolah Bestari
Rajah 1.6: Pencapaian Projek Rintis Sekolah Bestari
(Dipetik dan diubahsuai daripada Modul Pengurusan Pembelajaran Bestari, Bahagian Pendidikan Guru Kementerian Pelajaran Malaysia, 2006)
Dalam usaha untuk mewujudkan Sekolah Bestari, beberapa perubahan perlu dilakukan. Antaranya ialah:
Tahukah anda, sewaktu melancarkan Wawasan 2020 pada Februari 1991, Perdana Menteri Malaysia ke-4 Tun Dr. Mahathir bin Muhamad, menyatakan bahawa untuk menjadi sebuah negara maju, kita perlu menggunakan kekuatan akal? Oleh itu, untuk mencapai hasrat Wawasan 2020 tersebut sistem pendidikan negara perlu diubah sesuai dengan peredaran masa dan tuntutan zaman. Sewaktu melancarkan Koridor Raya Multimedia pada 1 Ogos 1996 beliau menegaskan dengan memetik :
|
Sekolah Bestari merupakan salah satu daripada tujuh Aplikasi Perdana Koridor Raya Multimedia (1997, 2003 dan 2005) yang terdiri daripada Kad Pintar Serba Guna, Sekolah Bestari, Teleperubatan, Kerajaan Elektronik Jaringan Pengilangan Sedunia, Pemasaran Tanpa Sempadan serta Kelompok R & D. Koridor Raya Multimedia (rujuk Rajah 1.4) disambung kepada Global Information Superhighway bertujuan untuk:
- Memperoleh maklumat secara visual, teks serta suara yang dihantar dengan cepat dalam kuantiti yang tidak terbatas.
- Menggerakkan pemindahan teknologi khususnya teknologi digital, menjadikan R & D sebagai satu budaya untuk penghasilan produk baru dan perkhidmatan yang berkualiti.
(Dipetik dan diubahsuai daripada Modul Pengurusan Pembelajaran Bestari, Bahagian Pendidikan Guru, Kementerian Pelajaran Malaysia, 2006)
Projek Rintis Sekolah Bestari bermula pada tahun 1999 hingga 2002 sebanyak 87 buah sekolah. Peluasan Projek Sekolah Bestari dikembangkan kepada 10,000 sekolah bermula tahun 2002 hingga 2010 di bawah Program PemBestarian Sekolah dalam Rancangan Malaysia Ke-8 (RMK8) dan Ke- 9 (RMK9) . Pencapaian Projek Rintis Sekolah Bestari di bawah kelolaan Kementerian Pelajaran Malaysia dapat dilihat dalam rajah di bawah.
(Dipetik dan diubahsuai daripada Modul Pengurusan Pembelajaran Bestari, Bahagian Pendidikan Guru Kementerian Pelajaran Malaysia, 2006)
Dalam usaha untuk mewujudkan Sekolah Bestari, beberapa perubahan perlu dilakukan. Antaranya ialah:
- Budaya P & P, iaitu daripada cara yang tradisional kepada cara yang berteraskan ICT.
- Sistem pengurusan, iaitu pentadbir dan guru-guru perlu mengamalkan sistem pengurusan yang profesional.
- Sistem penaksiran dan penilaian harus berubah daripada cara lama dan berpusat kepada cara yang berterusan dan bersifat holistik.
- Kemudahan teknologi multimedia iaitu meningkatkan prasarana ICT untuk tujuan P & P seperti peralatan, makmal komputer, tenaga kepakaran serta tenaga kerja yang mencukupi.
- Memastikan semua pelajar celik ICT.
- Menyelaraskan semua inisiatif ICT di bawah Jawatankuasa Maklumat Pengkomputeran Kementerian.
- Menilai semula setiap perisian kursus yang telah dihasilkan.Mengutamakan peranan dan fungsi ICT dalam pendidikan sebagai mata pelajaran dalam P & P.
- Menggalakkan penggunaan ICT bagi meningkatkan produktiviti, kecemerlangan serta keberkesanan sistem pengurusan.
- Menggalakkan perkongsian pintar dengan pihak luar Kementerian Pelajaran Malaysia.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan