SEMOGA ANDA MENDAPAT SEDIKIT ILMU DAN MANFAAT




"Selamat datang ke wilayah aku. Wilayah aku ni direka cipta secara cuba jaya atau 'trial and error' serta tunjuk ajar rakan-rakan. Dengan penulisan dan pengisian yang serba ringkas, semoga anda memperolehi sedikit manfaat melalui wilayah aku ni."















Khamis, Januari 20, 2011

ASAL EKSIDEN JE TERBAKAR, ASAL TERBAKAR JE EKSIDEN

Akhir-akhir ni banyak kemalangan yang membabitkan kereta, kemudiannya kereta tu terbakar. Terbaru hari ni di Segamat, Johor (Metro, 20 Januari 2011: muka surat 6).

Ramai gak yang tertanya-tanya punca kereta yang terlibat kemalangan tu terbakar. Dan daripada cakap-cakap dengan beberapa orang kawan aku, puncanya pelbagai. Kat wilayah aku ni aku senaraikan beberapa puncanya. Namun diingatkan, ini adalah SUMBER TIDAK RASMI. Maknanya, baca boleh tapi nak percaya tu terpulang...

Gambar hiasan


Ini yang dapat aku simpulkan beberapa punca kebakaran kereta ekoran kemalangan:

1. Penggunaan petrol Ron 95 (minyak merah)
2. Wiring/Pendawaian yang tidak sempurna terutamanya sistem audio
3. Penggunaan pengecas (charger) telefon bimbit pada punca pembakaran rokok

Jadi para pembaca, berhati-hati di mana jua. Semoga perkara ini tidak menimpa diri kita, suami/isteri kita, anak-anak, keluarga, sahabat dan orang yang kita sayangi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan