PEMBESTARIAN PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN BAHASA MELAYU
Sekolah Bestari ialah institusi pembelajaran yang direka semula daripada segi amalan pengajaran dan pembelajaran dan pengurusan sekolah bagi menyediakan kanak-kanak zaman maklumat. Perkara ini ditegaskan dalam The Smart School Conceptual Blueprint :
Institusi ini melengkapkan pelajar supaya boleh belajar sepanjang hayat kerana maklumat berubah dengan pesat pada zaman maklumat. Maka, dapatlah dirumuskan bahawa Sekolah Bestari di Malaysia merupakan institusi pembelajaran yang direka semula secara sistematik daripada segi amalan Pengajaran dan Pembelajaran (P & P) dan pengurusan sekolah dengan tujuan untuk membantu kanak-kanak menghadapi zaman maklumat yang berasaskan dua perkara penting, iaitu Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan nilai-nilai murni serta kepakaran teknologi maklumat dan komunikasi (ICT).
Maksud amalan P & P direka semula dengan mengintegrasikan elemen-elemen Bestari iaitu kemahiran generik, pendekatan pembelajaran, strategi P & P serta gaya pembelajaran dan ICT dalam P & P. Integrasi kesemua elemen ini adalah bertujuan untuk menjadikan P & P lebih menarik , mencabar, berkesan dan seterusnya dapat mengembangkan potensi murid secara holistik dan bersepadu seperti yang dihasratkan dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Ciri-ciri Sekolah Bestari ialah (rujuk Rajah 1.2):
Rajah 1.2: Ciri-ciri Sekolah Bestari
Sekolah Bestari mengikut acuan Malaysia ialah:
Rajah 1.3: Logo Sekolah Bestari
(Dipetik dan diubahsuai daripada Modul Pengurusan Pembelajaran Bestari, Bahagian Pendidikan Guru Kementerian Pelajaran Malaysia, 2006)
Berdasarkan rajah di atas, Sekolah Bestari ialah sekolah yang dilengkapi dengan prasarana ICT, pengurusan pentadbiran yang profesional dan guru yang cekap, bijak, pintar, berintegriti, bersifat luhur dan berbudi pekerti mulia serta mengamalkan pembelajaran sepanjang hayat
Sekolah Bestari ialah institusi pembelajaran yang direka semula daripada segi amalan pengajaran dan pembelajaran dan pengurusan sekolah bagi menyediakan kanak-kanak zaman maklumat. Perkara ini ditegaskan dalam The Smart School Conceptual Blueprint :
|
Institusi ini melengkapkan pelajar supaya boleh belajar sepanjang hayat kerana maklumat berubah dengan pesat pada zaman maklumat. Maka, dapatlah dirumuskan bahawa Sekolah Bestari di Malaysia merupakan institusi pembelajaran yang direka semula secara sistematik daripada segi amalan Pengajaran dan Pembelajaran (P & P) dan pengurusan sekolah dengan tujuan untuk membantu kanak-kanak menghadapi zaman maklumat yang berasaskan dua perkara penting, iaitu Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan nilai-nilai murni serta kepakaran teknologi maklumat dan komunikasi (ICT).
Maksud amalan P & P direka semula dengan mengintegrasikan elemen-elemen Bestari iaitu kemahiran generik, pendekatan pembelajaran, strategi P & P serta gaya pembelajaran dan ICT dalam P & P. Integrasi kesemua elemen ini adalah bertujuan untuk menjadikan P & P lebih menarik , mencabar, berkesan dan seterusnya dapat mengembangkan potensi murid secara holistik dan bersepadu seperti yang dihasratkan dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Ciri-ciri Sekolah Bestari ialah (rujuk Rajah 1.2):
Sekolah Bestari mengikut acuan Malaysia ialah:
- Sekolah tempat murid belajar mengikut kadar kendiri, akses kendiri serta terarah kendiri.
- Sekolah untuk semua jenis murid iaitu rendah dan menengah.
- Sekolah yang mengoptimumkan penggunaan teknologi pendidikan.
- Sekolah yang berkeupayaan kendiri untuk memBestarikan sumber manusia.
- Sekolah yang gurunya berperanan sebagai pembimbing di sisi dan bukannya pendeta di pentas.
(Dipetik dan diubahsuai daripada Modul Pengurusan Pembelajaran Bestari, Bahagian Pendidikan Guru Kementerian Pelajaran Malaysia, 2006)
Berdasarkan rajah di atas, Sekolah Bestari ialah sekolah yang dilengkapi dengan prasarana ICT, pengurusan pentadbiran yang profesional dan guru yang cekap, bijak, pintar, berintegriti, bersifat luhur dan berbudi pekerti mulia serta mengamalkan pembelajaran sepanjang hayat
Sumber: Modul OUM HBML2203
Tiada ulasan:
Catat Ulasan